Her kan du finde en vejledning til sygefraværssamtalen.
Sygefraværssamtale – et par stikord til afholdelse
Medarbejderen er indkaldt til en sygefraværssamtale, og formålet med samtalen er at afdække årsagerne til sygefraværet samt at finde ud af, hvad arbejdspladsen kan gøre for at hjælpe medarbejderen tilbage til arbejdspladsen, nedbringe fraværet og øge trivslen.
Resultatet af samtalen bør være udarbejdelsen af en konkret handlingsplan for nedbringelse af fraværet.
Nedenfor beskrives generelle skridt i afholdelse af en fraværssamtale. Du kan hente en mere fyldestgørende vejledning her.
1. Forberedelse
Lederen bør på forhånd gøre sig klart, hvad der ønskes drøftet ved fraværssamtalen, og hvad han/hun ønsker at samtalen skal resultere i. Lederen bør derfor overveje følgende punkter, og ud fra disse skrive en dagsorden, som medarbejderen eventuelt bekendtgøres med, forud for samtalen:
2. Gennemførelse af samtalen
Samtalen bør naturligvis holdes bag lukket dør og i en ordentlig og fortrolig atmosfære. Udover ovennævnte forslag til dagsorden kan der gives følgende råd: